dinsdag 17 september 2013

De kracht van enthousiasme

‘Ach ja, leuk is anders, met al die bezuinigingen. Maar iemand moet toch voor de zieken zorgen.’ Als dit een slogan was voor werken in de zorg, zou de campagne waarschijnlijk niet veel nieuwe gegadigden trekken.

Heel anders wordt het als je een verpleegkundige in een spotje hoort vertellen: ‘De werkdruk is soms wel hoog, maar ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Ik weet dat daar mensen wachten voor wie je iets kunt betekenen. Soms patiënten die niet meer beter worden, maar voor wie je de pijn kunt verlichten. En gelukkig ook heel vaak mensen die met de juiste behandeling gezond het ziekenhuis weer kunnen verlaten. Daar doe je het voor.’

Aanstekelijk
Enthousiasme over je werk, over je bedrijf werkt aanstekelijk. Ik denk dat we daar nog veel meer gebruik van zouden kunnen maken in de communicatie. Vorige week was de Fondsenwerving & Zo Bootcamp waar ik de trainingen over persbeleid en (jaar)verslaglegging verzorgde voor mensen uit non-profitorganisaties. Wat was het inspirerend om die deelnemers over hun organisatie te horen praten! Het was overduidelijk dat niemand van de aanwezigen zijn of haar werk (puur) als broodwinning zag. Allemaal geloven zij in het doel van hun organisatie en gaan daar helemaal voor.

Waar is de passie in jouw bedrijf?

Misschien zou je niet elke baan of elk bedrijf direct met enthousiasme associëren. Een bloemkool is een bloemkool; mooi dat de groenteboer die verkoopt, maar niet om over naar huis te schrijven. Of: kantoren met mensen achter de computer moeten er nu eenmaal zijn, maar wie wordt daar nu laaiend enthousiast van?

Toch hoef je geen brandweerman te zijn en kinderen uit brandende huizen te redden om een mooi verhaal te hebben. Een ondernemer kan trots zijn op zijn producten of op de betrokkenheid en inzet van zijn personeel. Hij kan blij zijn met trouwe klanten of met passie praten over nieuwe ontwikkelingen en toekomstplannen. Waar en hoe breng je dit over, zodat ook anderen enthousiast worden? Een paar ideeën.

1. Enthousiasme over je werk
Waar: in een persbericht.
Hoe: meld niet alleen zakelijke informatie, maar neem ook een citaat op waaruit blijkt met hoeveel passie je mooie tuinen aanlegt waar mensen jarenlang van kunnen genieten. Waar haal jij je voldoening uit?

2. Enthousiasme van een klant over jouw product
Waar: op je zakelijke facebookpagina.
Hoe: vraag op je pagina aan klanten waarom zij jouw brood het lekkerste brood van de streek vinden. Hun aanbevelingen zijn vele malen meer waard dan wanneer jij zelf zegt dat je het lekkerste brood hebt.

3. Enthousiasme van een medewerker over het bedrijf

Waar: in je jaarverslag.
Hoe: Laat één of enkele medewerkers vertellen wat ze zo leuk vinden aan hun werk of de organisatie.

Een klein puntje van voorbehoud: overdrijft het niet, want dan wordt je weer minder geloofwaardig. Een verpleegkundige die haar werk zou beschrijven als een paradijselijke situatie, terwijl iedereen weet van bezuinigingen en werkdruk, klinkt meer als een reclame van een waspoeder dat ‘witter dan wit’ wast. Die boodschap neem je met een korreltje zout. Realistisch en enthousiast lijkt mij een mooie combinatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten