maandag 8 juli 2013

Voorbeeld van succesvolle storytelling

Supermarktketen Deen – met 65 winkels in Noord-Holland en Flevoland – bestaat tachtig jaar. Bij mijn boodschappen kreeg ik daarom onlangs de glossy die het bedrijf vanwege het jubileum heeft uitgegeven. Een paar dagen later zit ik lekker met het magazine in de tuin. Eens kijken wat het bedrijf over haar tachtigjarig bestaan te vertellen heeft. En wat blijkt? Het blad is één groot (en wat mij betreft succesvol) voorbeeld van 'storytelling'.

Het begint al in het voorwoord van Fons Deen, zoon van de oprichter en directeur holding en vastgoed. Hij vertelt hoe hij als kind achter de winkel speelde of in het magazijn hielp. Vanaf de eerste regel krijgt het bedrijf opeens een gezicht. Verderop vertelt meneer Deen dat het bedrijf nooit landelijke ambities heeft gehad. 'Gewoon, omdat we onze trouwe klanten goede verse producten willen aanbieden …' en het zou niet lukken om de streekproducten over heel Nederland te verspreiden zonder kwaliteitsverlies. Sympathiek, denk ik.

Onze streekleveranciers
De rest van het blad borduurt hierop voort. We maken kennis met die streekleveranciers van Deen: onze aardappelhandelaar, onze varkenshouder, onze plantenkweker, onze wijnboer. Daarnaast met medewerkers achter de kassa, met zes stellen die elkaar op de werkvloer van Deen hebben leren kennen en met een paar bekende Nederlanders die hun boodschappen ook bij Deen halen. Leuke verhalen waardoor je plotseling anders naar je supermarkt gaat kijken. Een vleugje maatschappelijk verantwoord ondernemen blijft ook hangen: verspreid over de filialen werken negentig mensen met een beperking. Goed bezig.

Achter de schappen melk, brood en macaroni zie ik plotseling een familiegeschiedenis

Het voorwoord van Fons Deen wordt verder uitgewerkt met een prachtig artikel met herinneringen van deze zelfde zoon en van drie kleinkinderen die ook allemaal in het bedrijf werken. Geïllustreerd met onder meer zwartwitfoto's uit de begintijd. Achter mijn plaatselijke supermarkt, achter de schappen melk, brood en macaroni zie ik plotseling een familiegeschiedenis.

Doorvertellen
Storytelling is hot in de bedrijfscommunicatie, zowel voor interne als externe communicatie. Het doel is om medewerkers en klanten bij je bedrijf te betrekken en ze te binden door ze een aansprekend 'groter plaatje' te laten zien, gepresenteerd als een verhaal. Het liefst zo'n mooi verhaal dat de luisteraars het door vertellen. Wat mij betreft is Deen daarin met hun jubileummagazine uitstekend geslaagd: ik heb er al verschillende mensen over verteld en schrijf nu zelfs dit blog.

Wilt u uw bedrijfsgeschiedenis uitwerken? Ik help u graag: www.karssencommunicatie.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten