maandag 15 juli 2013

Bang voor twitter

Een paar jaar geleden had McDonald’s tijdelijk een milkshake met kokossmaak in het assortiment. Ik ben dol op kokos en heb die bewuste zomer verschillende keren van de heerlijke kokosshake genoten. Wat jammer was het dat hij vervolgens jarenlang niet meer verkrijgbaar was. Tot ik dit voorjaar in een commercial op tv zag dat de kokosshake terug was! Ik prees mezelf gelukkig dat ik de aankondiging niet gemist had en besloot meteen om de fastfoodketen op twitter te gaan volgen. Dan zou ik voortaan immers via mijn tijdlijn worden gewaarschuwd zodra de kokosshake weer verkrijgbaar was!

Ik zocht en vond het twitteraccount van McDonald’s Nederland (@McD_Nederland), maar wat las ik tot mijn verbazing? ‘Op Twitter zijn we niet actief. Volg ons op Facebook of bekijk onze site voor nieuws en acties.’

Niet op twitter zijn, betekent niet dat er niet over je gepraat wordt

Ik was echt verbaasd. Voor mijn gevoel biedt twitter veel kansen voor een bedrijf als McDonald’s, zowel om producten aan te prijzen en acties aan te kondigen, als om actief te werken aan je imago (is het je bijvoorbeeld opgevallen dat in geen enkele hamburger van McDonald's paardenvlees is aangetroffen?). Dus: hoe kon zo’n groot en populair concern, met 3 miljoen gasten per week, de kans laten liggen om stevig ‘in de broekzak’ van miljoenen fans terecht te komen?

Kwetsbaar voor kritiek
Een maand of twee later kreeg ik, tijdens de vakbeurs MarCom13, het antwoord op die vraag. Een van de seminars daar werd verzorgd door een marketingdirecteur van McDonald’s Nederland. Hij vertelde onder meer hoe belangrijk het was om online present te zijn, maar dat het hem sinds zijn aantreden de nodige moeite had gekost om anderen in zijn bedrijf daarvan te overtuigen. Inmiddels waren er voorzichtig een paar digitale stappen gezet. ‘Nee, het is nog niet mogelijk om via internet een BigMac te bestellen’, zei hij, ‘maar we hebben nu wel een goede, actuele en beheersbare website. Ook zijn we begonnen met een pagina op facebook.’ Een twitteraccount was nog een stap te ver, legde hij uit. Op twitter was je namelijk zo kwetsbaar voor kritiek en negatieve opmerkingen. Daar durfde men zich nog aan te wagen! Mijn vraag was beantwoord, maar mijn verbazing was alleen maar groter geworden.

Tegen McDonald's (en andere bedrijven die om deze reden bang zijn voor twitter) wil ik graag zeggen: bedenk dat ook op kantoren en op feestjes over je bedrijf en je producten wordt gesproken, in positieve én negatieve bewoordingen. Het is een beetje naïef om te denken dat je dat kunt voorkomen door er gewoon niet bij te zijn. Hetzelfde geldt voor twitter: dat je daar als bedrijf niet aanwezig bent, betekent niet dat mensen hun opmerkingen niet maken. Het betekent alleen dat je niet kunt reageren en dat je kansen mist om met fans en critici in gesprek te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten