dinsdag 7 januari 2014

3 goede voornemens

Allereerst de beste wensen voor 2014! Grote kans dat je het nieuwe jaar met een paar goede voornemens bent begonnen. Volgens een onderzoek van ING heeft 81% van de Nederlanders dat namelijk gedaan. Als je nog ruimte hebt op je lijstje, kan er misschien nog wel eentje bij op het gebied van zakelijke communicatie. Ik geef je een top drie van mogelijkheden. Als je dit jaar je communicatieactiviteiten (nog) effectiever wil gaan inzetten voor je organisatie of bedrijf, kies er dan eentje uit en ga er mee aan de slag. Veel succes!

# Goed voornemen 1: Planmatig werken aan gratis publiciteit
Door regelmatig persberichten te sturen vergroot je de kans op gratis vermelding van je bedrijf in de media, wat goed is voor je naamsbekendheid. Toch blijkt in de praktijk dat het sturen van persberichten er vaak bij in schiet als je het druk hebt met andere dingen. Pak daarom je agenda of jaarplanning van 2014 erbij en plan tenminste zes momenten in om een persbericht te versturen, bijvoorbeeld rond je open dag en het jubileum van je bedrijf of een personeelslid. Maak meteen een lijstje met de e-mailadressen van alle media in je omgeving waar je de persberichten te zijner tijd in elk geval naartoe zult sturen.

Lees ook 7 tips voor een goed persbericht en Welk persbericht naar welke media?

# Goed voornemen 2: Structuur in je social media-activiteiten
Ben je met je bedrijf al voorzichtig actief op twitter, facebook of een van de andere sociale media? Breng daar dan dit jaar meer structuur in aan. Dat kan door verschillende dingen te doen:
- Kies een vast moment in de week om berichtjes te schrijven en alvast klaar te zetten in een (gratis) programma zoals Tweetdeck. Ze worden dan op je account gepubliceerd op de dag en het tijdstip waar je ze voor hebt ingepland.
- Laat je sociale media ook op elkaar aansluiten. Heb je een nieuw blog geschreven, kondig deze dan aan via alle andere kanalen die je tot je beschikking hebt.
- Als je wilt streven naar meer volgers/bezoekers, noteer dan in een overzichtje hoeveel je er op dit moment hebt. Stel ook een doel: hoeveel groei wil je bereiken en wat ga je daarvoor doen? Houd in de loop van het jaar op vaste momenten in de gaten of je activiteiten de gewenste resultaten opleveren.

Lees ook 6 onderwerpen om over te twitteren en Wat je niet moet doen op sociale media.

# Goed voornemen 3: Inzicht in je website
Veel bedrijven hebben een website met in elk geval hun belangrijkste gegevens. Maar weten ondernemers ook of er ooit wel eens een bezoeker op komt, hoe die bezoeker hun site heeft gevonden en welke onderwerpen op de site hem aanspreken? Als je hier nog nooit naar gekeken hebt, maak dan snel een (gratis) account aan op Google Analytics en koppel die via de aangegeven codetekst aan je website. Zo krijg je beter inzicht in wat je website voor je bedrijf betekent. Komen er bezoekers op je website via belangrijke zoekwoorden voor jouw branche? Of zijn het mensen die jouw webadres intypen en alleen de pagina met contactgegevens bezoeken? Heb je ook aanklikbare buttons op je website (bijvoorbeeld 'Klik hier voor een gratis monster') en wordt daar ook wel eens op geklikt? Als je dit soort dingen kunt meten, kun je ook doelen gaan stellen voor je website en door te experimenteren ontdekken wat voor jouw klanten het beste werkt.

Lees ook Ieder bedrijf een eigen website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten