maandag 11 augustus 2014

Waarom sociale media geen gratis advertentierubriek zijn

Uit recent onderzoek blijkt dat ruim de helft van de ondernemers in Nederland de sociale media inzetten om hun naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten te trekken. Media als twitter, facebook en linkedin vormen dan ook een handig platform om met bestaande en nieuwe klanten in contact te komen en je bedrijf of producten aan hen te presenteren. Maak daarbij alleen niet de fout om de sociale media als een grote gratis advertentierubriek te beschouwen! Ik zet drie verschillen op een rijtje.

1. Een- of tweerichtingsverkeer
Het belangrijkste verschil met een klassieke advertentie is dat sociale media nadrukkelijk tweerichtingsverkeer zijn. Is een advertentie bedoeld om onverbloemd jouw boodschap uit te zenden, op twitter en facebook zitten je volgers daar niet op te wachten. Ze willen in contact komen en terug kunnen praten; ze willen vragen stellen (en antwoord krijgen!), kritiek leveren, suggesties doen en jouw product aanbevelen als ze er enthousiast over zijn.

2. Vrijwillige volgers
Een advertentie in een krant of een commercial op radio of tv 'overvalt' de lezer, luisteraar of kijker. Gebruikers op sociale media volgen jouw account echter vrijwillig: ze willen berichten zien waar ze iets aan hebben of anders haken ze gemakkelijk af. Afhankelijk van het soort product dat je verkoopt, kan het prima zijn om fans op de hoogte te houden van de lanceerdatum van je nieuwste product. Maar wissel het eens af met een actie, een compliment voor je fans, een foto van achter de schermen en handige tips voor het gebruik van je producten. Zo blijft het volgen van je account aantrekkelijk.

3. Ik ben de beste
Het is heel gebruikelijk om in een advertentie of commercial te vertellen dat jouw product de beste is. Op de sociale media worden zulke ongegeneerde reclame-uitingen echter minder gewaardeerd. Natuurlijk begrijpen je volgers dat jouw social media-account een zakelijke doelstelling heeft, maar dat willen ze niet voortdurend merken! Veel beter is het om door het sturen van inhoudelijke berichten aan je reputatie te werken: je volgers kunnen dan zelf de conclusie trekken dat je verstand van je vak hebt of een positieve indruk krijgen van de manier waarop je met klanten omgaat. En laat liever anderen over jou zeggen dat je de beste bent, door hun positieve reacties te delen.

Samengevat komt het hierop neer: sociale media kun je heel goed gebruiken om te bouwen aan een relatie met potentiƫle klanten, maar dat vraagt om genuanceerde communicatie in plaats van het uitzenden van reclameboodschappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten