dinsdag 9 april 2013

Communiceer je wat je bedoelt?

Sylvia loopt de hal van het bedrijf binnen. Door een glazen deur ziet ze Marco, met wie ze een afspraak heeft. Hij glimlacht en wenkt: ze wordt verwacht en mag doorlopen. Communicatie zonder woorden. Anderhalf uur later zijn er heel wat woorden uitgesproken. Er zijn vragen gesteld en beantwoord, argumenten aangedragen en plannen en afspraken gemaakt. Woorden die zijn ondersteund door handgebaren, een bedenkelijke blik, een knikkend hoofd, een frons, een schouderbeweging. Tot slot kijkt Marco op zijn horloge: Sylvia concludeert dat hij het gesprek wil afronden.

In contact tussen mensen wordt voortdurend gecommuniceerd, verbaal en non-verbaal. Veel communicatie gaat automatisch: je denkt er niet over na wat je precies wilt overbrengen of hoe je 'bericht' ontvangen wordt. Vaak is dat geen probleem: een vriendelijke glimlach bedoelt niet veel meer dan vriendelijkheid en welkom, en zal niet snel anders worden geïnterpreteerd. Een blik op de klok geeft al wel een extra boodschap mee, zoals bij Marco en Sylvia. Sylvia trekt de conclusie dat Marco geen tijd meer heeft, terwijl Marco misschien niets anders wilde dan kijken hoe laat het was.

Wat wil ik zeggen en komt die boodschap over?

Woorden
Woorden gebruiken is geen garantie dat je boodschap wel goed overkomt. Als Marco bij het afscheid tegen Sylvia zegt dat hij haar 'binnenkort' zal laten weten of de deal doorgaat, kan Sylvia verwachten dat dit volgende week zal gebeuren, terwijl Marco 'volgende maand' in zijn hoofd heeft. Ook kunnen woorden een persoonlijke waarde voor iemand hebben. Als ik een kunstwerk 'modern' of 'apart' noem, kan ik dat objectief bedoelen, maar er kan ook een waardeoordeel in schuilen afhankelijk van mijn mening over 'moderne kunst'. Ook níets zeggen is trouwens communicatie. Het kan bijvoorbeeld 'zeggen': ik negeer jou, ik heb je niet opgemerkt, ik heb niets te zeggen, ik kom niet voor jou of ik wacht jouw initiatief af. Maar wat de ander in jouw zwijgen 'hoort' is moeilijk te sturen. 

Klanten
Kortom, onzorgvuldig communiceren kan voor misverstanden zorgen. Zowel in persoonlijke als in zakelijke relaties. Hoe belangrijker een relatie voor je is, hoe meer je je bewust zou moeten zijn van je communicatie. Wat wil ik zeggen en hoe komt die boodschap over? Voor een bedrijf vormen (toekomstige) klanten belangrijke relaties. Dus het is de moeite waard om van tijd tot tijd je communicatie-uitingen eens tegen het licht te laten houden. Laat mijn website zien wat ik te bieden heb en komen mijn onderscheidende eigenschappen er ook tot uiting (bijvoorbeeld jong en creatief of juist ervaren en betrouwbaar)? Is de tekst in mijn brochure foutloos geschreven of wekken de vele taalfouten een onprofessionele indruk? Passen de media waarin ik adverteer bij de identiteit van mijn bedrijf? Wat wil ik eigenlijk met mijn digitale nieuwsbrief bereiken en lukt dat ook? Met andere woorden: communiceer ik wat ik bedoel?

Naar de website van Karssen Communicatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten