vrijdag 26 april 2013

Tien communicatiemiddelen, één boodschap

De vriendinnen Margreet en Wilma zitten in de bioscoop. In de pauze verschijnen reclameberichten van lokale ondernemers op het scherm. Ze kijken er met een half oog naar, terwijl ze de eerste helft van de film met elkaar bespreken. Een slide die Wilma’s aandacht trekt, is die van een plaatselijke rijschool. Het bedrijf heeft een aantrekkelijke aanbieding: twintig procent korting op motorrijlessen. Wilma wil eigenlijk al lang haar motorrijbewijs halen en deze kortingsactie motiveert haar extra om daar nu eens werk van te maken. Zodra ze weer thuis is, zoekt ze de website van de rijschool op. Maar waar ze ook kijkt, de kortingsactie wordt nergens vermeld. Heeft ze het verkeerd gelezen? Is de actie al voorbij? Wás het wel deze rijschool?

Als bedrijf maak je vaak gebruik van verschillende communicatiemiddelen om je aanbod en acties bij het publiek bekend te maken. Denk bijvoorbeeld aan een reclamefolder in de brievenbus, een billboard langs de weg, een advertentie of een persbericht in de krant, een radio- of televisiespotje, een banner op internet, berichten op twitter en je website. Het is de uitdaging om alle middelen die je inzet dezelfde boodschap te laten vertellen.

Effectief communiceren vraagt om een strategie

In het voorbeeld van Wilma en de rijlessen is er iets misgegaan. Er is geld gestoken in een reclamecampagne via de bioscoop en daar is tenminste één potentiële klant mee bereikt. Het is bijna zeker dat de volgende stap van elke belangstellende is, om op de website naar meer informatie te zoeken. Nu Wilma geen verdere informatie over de actie heeft gevonden, zakt haar enthousiasme. Is ze de volgende dag nog enthousiast genoeg om de telefoon te pakken en op die manier om meer informatie te vragen en zich aan te melden? Of blijft het bij een voornemen en loopt de rijschool een klant mis?

Herhalen
‘Herhaling is de kracht van reclame’ is een bekend gezegde. Het is niet voor niets dat je op tv vaak de hele avond dezelfde reclames in de blokken ziet terugkomen. Maar die herhaling zit hem niet alleen in het steeds opnieuw herhalen van hetzelfde filmpje. Herhaling kan juist ook door dezelfde boodschap, dezelfde actie op verschillende plaatsen, via verschillende media onder de aandacht van je klanten te brengen. In dat geval ziet Wilma de actie van de rijschool bijvoorbeeld in de bioscoop en op de website (waar ze meteen een formuliertje kan invullen om zich in te schrijven), maar – voor het geval ze nog niet overtuigd is – ook nog eens als advertentie in het huis-aan-huisblad. Bovendien gaat ze de rijschool via twitter volgen en komt ze de aanbieding daar ook nog verschillende keren tegen.

Reclamebudget
Door op een zorgvuldige en strategische manier je communicatie te plannen (en niet zomaar wat te doen), gebruik je je reclame- of pr-budget zo effectief mogelijk. Het is dus wel de moeite waard om dit onderdeel van je onderneming serieus te nemen. Als je hier geen mensen voor in huis hebt, kun je er ook een professional voor in de arm nemen.

Naar de website van Karssen Communicatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten