woensdag 2 oktober 2013

Slim communiceren

Vorige week schreef ik over het belang van investeren in je naamsbekendheid. Immers, onbekend maakt onbemind. Misschien denk je: alles goed en wel, maar al dat communiceren kost ontzettend veel tijd! Dat klopt – en ik ben ervan overtuigd dat het de moeite waard is – maar je kunt hier wel zo slim mogelijk mee omgaan. Door onderwerpen, gegevens en beeldmateriaal zo breed mogelijk in te zetten, maak je er maximaal gebruik van.

Eén keer alle info verzamelen, dan maximaal gebruiken

Een voorbeeld. Een boekwinkel krijgt een bekende schrijver op bezoek die uit zijn nieuwste boek zal voorlezen en boeken van fans zal signeren. De komst van de auteur is een mooi promotiemiddel voor het boek, maar ook voor de boekwinkel. De eigenaar heeft er dus alle belang bij dat het evenement breed wordt gecommuniceerd. Het zou toch jammer zijn als niemand ervan zou weten en er geen enkele fan op kwam dagen.

Doel, doelgroep en middelen
Allereerst bedenkt de winkelier wat zijn doel met de communicatie is: boekenliefhebbers in de regio informeren over de bijzondere leesmiddag en hen overhalen naar de boekwinkel te komen. Vervolgens bedenkt hij met welke communicatiemiddelen hij deze boekenliefhebbers in de regio kan bereiken. Dan zet hij alle informatie op een rijtje over het evenement: de datum, de plaats, de naam van de auteur en een aantal bekende werken van zijn hand, een korte inhoud van het nieuwste boek, een foto en een citaat van de auteur die de fans extra zullen aanspreken …

  • Foto
Nu kan het slimme communiceren beginnen: met alle ingrediënten die de winkelier heeft verzameld, kan hij de komende weken een heleboel communicatie-uitingen inzetten zonder er voortdurend veel tijd in te hoeven steken. De foto gebruikt hij op een poster die hij op zijn eigen winkeldeur plakt en misschien elders in de stad ophangt. Maar hij post de foto ook op de facebook-pagina en het twitteraccount van zijn zaak, waarvan hij weet dat de meeste volgers boekenliefhebbers uit de regio zijn, zijn precieze doelgroep. Verder komt de foto van pas voor zijn website en om mee te sturen met een persbericht naar de regionale pers.

  • Citaat
Ook het citaat waarin de schrijver aangeeft uit te kijken naar de ontmoeting met zijn fans is geschikt voor de sociale media, de website, het persbericht en misschien een betaalde advertentie. En natuurlijk vergeet hij niet om – samen met de auteur – via zijn digitale nieuwsbrief zijn vaste klanten hartelijk uit te nodigen voor de bijzondere middag.

  • Overige gegevens
De gegevens over de auteur en zijn boeken en de samenvatting van het nieuwe boek kunnen in het persbericht, het websitebericht en de nieuwsbrief worden gebruikt. Ten slotte bevatten alle berichten die in de loop van de weken op facebook en twitter worden geplaatst steeds een deel van alle informatie en elke keer een link naar het volledige bericht op de website.

Kracht van herhaling
Een bijkomend voordeel van dit slimme communiceren is dat mensen je boodschap op verschillende plaatsen in verschillende verpakkingen meerdere keren tegenkomen. En dan treedt een ander communicatie/marketingprincipe op: de kracht van herhaling!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten