maandag 21 oktober 2013

Welk persbericht naar welke media?

In mijn vorige blog stond ik stil bij vijf veel voorkomende fouten als het gaat om publiciteit. Hopelijk ben je er (nog meer) van overtuigd geraakt dat het zinvol is om gratis publiciteit na te streven.

Om de pers te informeren over het bestaan van jouw bedrijf en je producten en activiteiten, kun je persberichten versturen. En laat je niet wijsmaken dat een persbericht uit de tijd is, zoals ik laatst ergens las! Het is nog steeds de meest effectieve manier om journalisten over nieuws te informeren – naast het persoonlijk vertellen. Maar dat laatste kun je niet bij elk nieuwtje en bij alle journalisten doen. Dat is qua tijd niet haalbaar voor jezelf en voor journalisten ook helemaal niet handig.

Media selecteren op bereik, onderwerp, doelgroep

Nu wil ik het hebben over wélke media je precies benadert. Dat hangt per keer af van het soort nieuws dat je te melden hebt. Niet elk nieuwsbericht is geschikt om naar álle media te sturen. Het is ook niet zo verstandig om dat te doen: als je redacties heel vaak persberichten stuurt waar ze niets mee kunnen, zullen ze dat éne berichtje dat wel aansluit bij hun specialiteit of doelgroep gemakkelijk over het hoofd zien.

Landelijk of regionaal
Hoe groter je bedrijf is en hoe meer impact je nieuws heeft, hoe meer kans dat ook grotere media er aandacht aan zullen besteden. Ontslagen bij Postnl, ING of Philips halen eerder de Telegraaf dan ontslagen bij een plaatselijke schoenmaker. Is dat laatste dan voor niemand nieuws? Jawel! Voor de regionale huis-aan-huisbladen met wie Philips geen enkele regionale link heeft en die juist op zoek zijn naar nieuws uit hun eigen omgeving. En komt het hele dorp in actie om de ontslagen schoenmakersassistent de winter door te helpen, dan kan ‘Hart van Nederland’ van SBS opeens ook belangstelling krijgen!

Aansluiten op onderwerp
Er zijn ook media die niet plaats- maar onderwerpgebonden zijn. Denk aan tijdschriften over koken: die zijn misschien wel geïnteresseerd in een recordpoging van een onbekende bakker om de grootste krentenbol te bakken. En een tuinblad dat wellicht graag de nieuwste vijvertrend bij jouw hoveniersbedrijf in beeld komt brengen. Kijk dus ook met die ogen naar je bedrijf of organisatie: bij welke themamedia en vakbladen sluit mijn business aan?

Specifieke doelgroep
De Metro en de Spits zijn media die alle treinreizigers lezen: mannen en vrouwen, jongeren en ouderen. Sommige media zijn echter overduidelijk gericht op een specifieke doelgroep. Het kan zijn dat je regelmatig of eenmalig nieuws hebt dat voor zo’n groep interessant kan zijn. Zo kan een vrouwenblad belangstelling hebben voor de ludieke actie die een groep vrouwelijke ondernemers voor het kankerfonds organiseert. En een jongerenblad voor de handige app die jouw bedrijf heeft ontwikkeld voor scholieren.

Radio of tv?
Ten slotte wil ik radio en tv nog als specifieke media noemen. Deze media bestaan zowel in de landelijke als regionale versie. Ook hier geldt: het NOS Journaal haal je niet zo snel. Maar een regionale omroep ligt al meer binnen je bereik en de lokale stadsradio is echt wel haalbaar, zolang je nieuwswaardige berichten verstuurt. Bedenk daarbij dat het zeker voor tv aantrekkelijk is als er iets interessants, iets concreets in beeld gebracht kan worden. Een item met alleen pratende mensen is minder boeiend voor de kijker dan een groot schip dat maar net onder een lage brug door kan varen. Voor radio geldt dat op een andere manier. Heeft je personeel ter gelegenheid van het jubileum een cd opgenomen? Dan vindt een plaatselijk radiostation het misschien erg leuk om daar wat van te laten horen en erover door te praten.

Kortom: kies elke keer bewust aan welke media je een nieuwsbericht stuurt. Dan gaan redacties je niet als spammer beschouwen en heb je de meeste kans om af en toe de media te halen.

* Wil je geen blog meer missen? Abonneer je dan gratis op mijn nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk altijd gemakkelijk weer afmelden. *

Geen opmerkingen:

Een reactie posten