Verplaats je in de positie van de journalist
Als je in de krant wil komen, moet je proberen je te verplaatsen in de positie van de journalist. Een journalist is er niet om reclame te maken voor een bepaald bedrijf of product, en voelt daar zelfs weerstand tegen. Hij of zij wil nieuws brengen en probeert daarbij onafhankelijk en onpartijdig te zijn. Er gebeurt alleen veel te veel in de wereld om álles te kunnen vertellen. Redacties moeten daarom elke dag keuzes maken. Het is de kunst om vanuit je bedrijf of organisatie zulke onderwerpen bij de media aan te dragen dat ze voor hen en hun lezers, kijkers of luisteraars interessant zijn. En niet zomaar interessant; interessanter dan de honderd(en) andere berichten die ze die dag of die week binnenkrijgen.
Klein nieuws
Globaal kun je zeggen dat hoe groter je bedrijf is en hoe meer impact je nieuws heeft, hoe meer kans dat ook grotere media er aandacht aan zullen besteden. Maar dat wil niet zeggen dat publiciteit onhaalbaar is voor een klein bedrijf bij wie de gebeurtenissen relatief weinig mensen direct raken. Eerder schreef ik al over de keuze van de media die je informeert. Laten we nu eens kijken naar een aantal onderwerpen die als 'klein nieuws' interessant kunnen zijn. Hopelijk inspireert het je om aan de slag te gaan met je persbeleid.
1. Jubileum of mijlpaal
Bestaat je bakkerij honderd jaar of heeft je kledingzaak zijn tiende filiaal geopend? Dan zijn dat zeker goede aanleidingen om de pers op de hoogte te stellen. Vermeld dan ook de festiviteiten en acties die je rond deze gebeurtenis organiseert.
2. Grote verandering (waar klant ook wat van merkt)
Een fietsenwinkel die na 28 jaar verhuist naar een ander pand, een notariskantoor dat van vader op zoon overgaat, een dierenwinkel die voortaan ook grotere boerderijdieren gaat verkopen … wijd er een persbericht aan.
3. Jaarcijfers
Elk bedrijf maakt aan het eind van het jaar de cijfers op. Is je jaarverslag afgerond, dan kan dit aanleiding zijn om de media te informeren over de resultaten. Dit kan journalisten bijvoorbeeld ook op het idee brengen om een rondje in de regio te maken om ontwikkelingen te peilen. Leuk als juist jouw bedrijf bij naam wordt genoemd.
4. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Doe je als bedrijf of organisatie aan maatschappelijk verantwoord ondernemen? Dan is het zeker verstandig om de pers hiervan op de hoogte te brengen. Daar is bij media en publiek namelijk echt belangstelling voor. Zie hierover: Ssst niet doorvertellen: wij doen aan MVO.
5. Iets fotogenieks
Gedrukte media bestaan tegenwoordig nooit meer alleen uit tekst. Er is echt veel behoefte aan beeldmateriaal. Heb je fotogeniek nieuws, nodig de pers uit. Denk aan een indrukwekkend grote nieuwe (land)bouwmachine, een speciaal transport, een schattig dier of een groepje kinderen dat iets komt doen.
6. Iets dat aansluit bij landelijk thema
Vaak wordt een landelijk nieuwsthema in de regio's vertaald naar plaatselijk nieuws. Blijkt uit nieuwe landelijke cijfers dat de export aantrekt, dan is het heel verstandig om als bloemenexporteur of transportbedrijf jouw (mooie) resultaten onder het oog van de journalisten te brengen. En zijn de bezuinigingen in de zorg in het nieuws, besteed dan een persberichtje aan de kostendrukkende maatregelen die jij als fysiotherapeut al hebt genomen.
7. Onderzoeksresultaten
Heeft je bedrijf ergens onderzoek naar gedaan, breng de onderzoeksresultaten naar buiten.
8. Evenement
Organiseer je als bedrijf een aantrekkelijk evenement, dan meld je dat natuurlijk tijdig met een persbericht en nodig je de media ook uit.
Let op: houd steeds in de gaten dat nieuws niet alleen voor jou als ondernemer interessant moet zijn, maar vooral voor de lezer of luisteraar van het medium!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten