Stijn leest een huis-aan-huisblad. In een artikel over
trends in de tuin komen verschillende hoveniers uit de regio aan het woord. Een
van hen vertelt over een milieubewuste methode om onkruid te bestrijden.
Interessant! Stijn scheurt het artikel uit. Als hij de rest van de krant heeft
gelezen, googelt hij via zijn telefoon meteen even op de naam van het
betreffende hoveniersbedrijf. Misschien vindt hij op de website van het bedrijf
aanvullende informatie.
Via Google vindt Stijn echter alleen de adresgegevens van
het bedrijf in de telefoongids en een digitale versie van de krant waarin hij
het artikel heeft gelezen. Het hoveniersbedrijf heeft blijkbaar geen eigen
website. Dan typt Stijn de naam van de onkruidbestrijdingsmethode maar in. Hij
komt terecht bij een website van een andere hovenier die het product ook
verkoopt. De informatie op de website maakt Stijn nog enthousiaster en de
volgende dag koopt hij het product bij hovenier twee.
Verbazing en irritatie
Het gebeurt mij vaker dan ik me eigenlijk kan voorstellen:
op internet zoeken naar een bedrijf of organisatie die daar niet te vinden is.
Een restaurant waarvan je het menu wilt inzien alvorens er een tafeltje te
reserveren, een kapper van wie je de tarieven wilt vergelijken met die van een
concurrent, een camping waar je graag in foto’s alvast wat van de sfeer wilt proeven,
een evenement dat in billboards langs de weg wordt aangekondigd en waarvan je
de entreeprijzen wilt nalezen. En dan de verbazing en de irritatie: je kunt
googelen tot je een ons weegt, maar de bedrijven hebben gewoon geen website!
Niet aanwezig zijn op internet is een gemiste kans!
In discussies (op internet) over het onderwerp beweert een
enkeling dat een bedrijf zonder website nog best ‘kan’. Dat klopt: het kán.
Maar ik vraag me af waarom je het zou wíllen. In een tijd dat mensen bijna 24
uur per dag online zijn –via pc, laptop, tablet en smartphone – is wat Stijn doet
geen uitzondering. Internet maakt een belangrijk onderdeel uit van het leven van
miljoenen consumenten. En heus niet alleen jongeren. Je kijkt naar een
tv-programma en geeft er tegelijkertijd je mening over op twitter. Een vriendin
raadt je een boek aan en je bestelt hem dezelfde avond in een webwinkel. Je
bent op zoek naar een nieuwe elektrische tandenborstel en raadpleegt eerst de
reviews op internet. En … je leest of hoort over een bedrijf en verwacht op de
website meer informatie te kunnen vinden. In deze tijd is het niet aanwezig
zijn op internet gewoon een gemiste kans!
Minimaal
Natuurlijk heeft niet elk bedrijf de behoefte of
mogelijkheid om zijn producten digitaal te verkopen of om via internet zijn
diensten te verlenen. Maar elk bedrijf zou op zijn minst wel zijn contactgegevens,
openingstijden en zijn reden van bestaan op een webpagina moeten opsommen. Dat
is niet moeilijk en ook niet duur.
Behoeften klant
Wil je meer maken van je website, bedenk dan goed wat jouw
doel is met de site, maar vooral ook wat je (potentiële) klant graag zou willen
weten. Is sfeer een belangrijk kenmerk van jouw zaak? Een paar foto’s kunnen
dan niet ontbreken. Spelen veiligheidseisen een belangrijke rol in jouw branche?
Vermeld dan de keurmerken die jouw bedrijf heeft. Vormen jouw scherpe tarieven
een belangrijke troef? Vergeet dit dan niet te vermelden. Zomaar wat
voorbeelden; voor elk bedrijf is dit weer anders en er zijn manieren om extra
goed vindbaar te zijn door de zoekmachines zoals Google. Je kunt zelf aan de
slag gaan of een professional inschakelen, zowel voor het bouwen van je site
als voor het schrijven van de tekst. Hoe je het ook aanpakt, wat mij betreft
geldt: ieder bedrijf een eigen website!
Helemaal mee eens dat elk bedrijf een website moet hebben. Niet alleen voor de klanten, maar ook uit oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Elke organisatie staat in relatie met de omgeving en het is niet meer dan fatsoenlijk om dan ook met die omgeving te communiceren.
BeantwoordenVerwijderen