1. Wat is je nieuws?
Zorg dat de eerste alinea en de kop van je bericht meteen aan de lezer duidelijk maken wat het nieuws is. Begin dus niet met de slogan van je bedrijf of een pakkende overpeinzing over je branche, maar met de actuele aanleiding van je bericht. Dus niet: ‘Iedereen heeft schoenen nodig. Stel je eens voor dat je elke dag op blote voeten je huis uit moest ...’. Maar: ‘Schoenenwinkel Harmsen houdt komende zaterdag een grote opruiming.'
2. 5xW+H
De eerste alinea moet verder álle belangrijke informatie bevatten. Vaak is er in de krant geen ruimte voor jouw hele bericht en wordt een groot deel ervan weggelaten. Het zou jammer zijn als de locatie van je evenement daardoor niet wordt gepubliceerd.
Een bekende formule voor de eerste alinea is: 5xW+H. Beantwoord – voor zover van toepassing – de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. In het geval van de opruiming kan de eerste alinea zijn: Schoenenwinkel Harmsen (WIE) houdt komende zaterdag (WANNEER) een grote opruiming (WAT) in de winkel aan de Dorpsstraat 18 (WAAR). Voor alle schoenen geldt: twee plus een paar gratis (HOE). Met deze opruiming maakt Harmsen ruimte voor de nieuwe wintercollectie (WAAROM).
3. Schrijf in de derde persoon
Anders dan een advertentie, is een persbericht geen bericht van jouw bedrijf aan de lezer, maar een bericht dat de krant óver jouw bedrijf meeneemt. Schrijf dus over je bedrijf in de derde persoon. Niet: ‘Wij houden een opruiming’, maar ‘Schoenenwinkel Harmsen houdt een opruiming’.
4. Nog even voorstellen
Ga er niet vanuit dat iedereen jouw bedrijf of organisatie kent. Schrijf dus niet: ‘Harmsen houdt een grote opruiming’, maar ‘Schoenenwinkel Harmsen houdt … enzovoort’. Ook is het handig om een standaardalinea onder elk persbericht te plakken waarin je in een paar regels het bedrijf nog even voorstelt. In dit geval: ‘Harmsen is een schoenenwinkel die is gespecialiseerd in … De winkel is al ruim dertig jaar gevestigd aan de Dorpsstraat en is aangesloten bij branchevereniging …’
5. Online vindbaarheid
Noem altijd je websiteadres in je persbericht. Voor de lezer is het handig om de informatie over je actie nog eens online terug te zoeken, als de krant al bij het oud papier ligt. Zorg er daarom ook altijd voor dat op je site de informatie uit je persbericht terug te vinden is.
6. Contactpersoon vermelden
Soms worden persberichten rechtstreeks (of bewerkt/ingekort) in een krant geplaatst. Het gebeurt ook dat een journalist je verhaal in eigen woorden wil opschrijven of nog een paar vragen wil stellen als iets niet duidelijk is. Vermeld daarom altijd onder aan je persbericht een contactpersoon met telefoonnummer.
7. Foto meesturen
Stuur je een foto mee met je bericht, maak hier dan onder het persbericht melding van. Schrijf erbij wat er op de foto te zien is, dat deze kosteloos bij het artikel geplaatst mag worden en eventueel welke bron je daarbij vermeld wil zien. Voor het afdrukken van een foto is trouwens een hoge resolutie nodig (ga uit van tenminste 1 Mb). Verklein je originele foto dus niet voor verzending!
Lees ook mijn vorige blogs over publiciteit:
* Wil je geen blog meer missen? Abonneer je dan gratis op mijn nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk altijd gemakkelijk weer afmelden. *
Bij het laatste punt kreeg ik via twitter terecht de aanvulling van Jaap Meijers (@tjaap): "het is niet tof als je mailbox vol zit met 80 Mb aan hi-res foto’s. Link liever naar foto’s op je site!" Bedankt voor de goede tip! Zorg dus dat op je website foto's voor de pers staan die gebruikt mogen worden bij het artikel en verwijs daarnaar vanuit je mail. Maar dan blijft dus wel overeind: die moeten in hoge resolutie te downloaden zijn.
BeantwoordenVerwijderen