maandag 22 juli 2013

Recensie: Bloggen als een pro

Bloggen – het bijhouden van een weblog – is tegenwoordig een veel gebruikte manier om je als ondernemer of bedrijf op internet te profileren. Het idee van zakelijk bloggen is om kennis te delen met je bezoekers en daarmee tegelijk te laten zien dat je expertise hebt op je vakgebied. Maar hoe word je een succesvolle blogger? Van de week las ik het boekje ‘Bloggen als een pro in 60 minuten’ van blogexpert Elja Daee.

Het boekje van 143 pagina’s is onderdeel van de zevendelige serie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’ van Uitgeverij Haystack en internetplatform Frankwatching.com. Het boek over bloggen is inderdaad in precies een uur te lezen en naderhand ben je echt geïnspireerd om onmiddellijk aan de slag te gaan of – als je al begonnen bent – veel vaker te gaan bloggen of zelfs nog andere blogs over andere onderwerpen te beginnen. Daar staat tegenover dat het boek theoretischer en iets minder praktisch is dan ik had verwacht. Dat zit zo.

Niet over de inhoud van het blog,
maar over de instelling van de blogger

Op de achterkant van het boekje lees je dat het gaat over ‘succesvol bloggen’. Daee legt uit dat dit voor de meeste mensen betekent: ‘behoorlijke bezoekersaantallen en andere meetbare resultaten’. Het belangrijkste van een blog is de inhoud, schrijft de auteur op pagina 12, maar daar is al veel over geschreven en daarom gaat dit boek daar niet over. Waar het wel over gaat, is de instelling waarmee je aan het bloggen gaat. Die bestaat bij een succesvolle blogger uit drie ingrediënten: authenticiteit, focus en toewijding. Op deze drie succesfactoren gaat het boekje dieper in.

Authenticiteit en focus
Onder ‘authenticiteit’ wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe je je blog persoonlijk maakt, bijvoorbeeld door taalgebruik en eerlijkheid, en hoe je je passie voor je onderwerp kunt uiten in je blog. Onder ‘focus’ wordt verstaan dat voor de lezer (en de zoekmachines) duidelijk is over welk onderwerp jouw blog gaat. Om dat thema duidelijk te maken, kun je verschillende uiterlijke kenmerken inzetten, zoals de lay-out en de titels.

Ten slotte wordt onder ‘toewijding’ bepleit om veel tijd en energie in je blog te stoppen als je er een succes van wilt maken. Daee adviseert om meerdere artikelen per week te publiceren, het liefst zelfs elke dag een. Daarbij gaat kwantiteit niet boven kwaliteit, maar moet je aan de andere kant ook niet té perfectionistisch zijn. Vaker bloggen leidt in haar ervaring tot meer bezoekers, meer comments, betere vindbaarheid, maar ook tot beter schrijven doordat je ervaring opdoet. Gelukkig geeft ze ook wat tips om dit praktisch haalbaar te maken, zoals het starten van een groepsblog, vooruit werken, gebruiken van vaste formats en inhoudelijk plannen.

Veel voorbeelden
Het hele boekje is doordrenkt van voorbeelden van succesvolle blogs die Daee zelf graag volgt. Een waardevolle toevoeging aan het boek, omdat het duidelijk maakt dat succesvol bloggen op veel verschillende manieren kan en dat het over veel verschillende onderwerpen kan gaan.

‘Bloggen als een pro’ is kortom een boekje dat je echt enthousiast maakt voor het bloggen en dat je aanmoedigt daar een succes van te maken. Het is alleen wel belangrijk om van tevoren te weten dat het boek niet gaat over inhoud, onderwerpen en opbouw van een goed blogartikel, want anders valt het wat tegen.

Gegevens boek: Bloggen als een pro in 60 minuten - Elja Daee - ISBN: 9789461260482 - Uitgeverij Haystack

Geen opmerkingen:

Een reactie posten