Dat kan op verschillende manieren:
1. Wat spreekt mij als consument aan?
Open je mailbox eens en bekijk de onderwerpen van de nieuwsbrieven die daarin staan. Hoe proberen andere bedrijven jouw aandacht te trekken? Welke soort koppen zorgen ervoor dat jij de nieuwsbrief opent en welke nieuwsbrieven gooi jij ongelezen weg? Waarom?
Als je geen enkele nieuwsbrief ontvangt, kun je je gemakkelijk op een aantal abonneren. Bijvoorbeeld van branchegenoten of met onderwerpen die over jouw hobby’s gaan.
Je bent als ondernemer zelf ook consument
2. Hier knap ik zó op af!
Elke week krijg je een grote stapel folders in de brievenbus. Lees ze eens goed door en bekijk wat jou niet aanspreekt bij andere bedrijven. Een aanbieding die maar een dag geldig is, kleine lettertjes waardoor de mooie aanbieding toch niet voor jou bereikbaar blijkt te zijn? De dingen waar jij als consument op afknapt, moet je natuurlijk zelf ook niet toepassen in jouw eigen zakelijke communicatie-uitingen. Verplaats je in je klant.
3. Hé, dat is een leuk idee!
Soms kom je onverwacht een manier van communiceren tegen die je nog niet kende of niet eerder had gezien. Het kan te maken hebben met nieuwe digitale snufjes, maar ook met een bijzondere kennismakingsactie of mailing waar je zelf nooit aan gedacht had. Laat je door zulke ideeën van anderen inspireren. Niet per se om volgende week precies hetzelfde te doen (hoewel: beter goed gejat dan slecht bedacht ;-)). Het kan ook later van pas komen of je eigen creatieve bronnen aanboren. In elk geval: schrijf originele communicatietips ergens op of maak een mapje aan om voorbeelden te bewaren.
Het is lastiger om je eigen nieuwsbrief, je eigen website, je eigen activiteiten op twitter met een kritische blik te bekijken, maar probeer het toch eens. En vraag ook eens aan een ander hoe jouw communicatie overkomt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten