Twitter is geen advertentierubriek!
Allereerst geef ik je het advies om niet op twitter te gaan ‘omdat iedereen het doet’. Net als bij alle andere marketingactiviteiten die je doet, is het verstandig om je doelen, doelgroepen en verwachte kosten en baten helder op een rijtje te krijgen. Als je weet wat je met je twitteraccount wil bereiken, is het vervolgens ook gemakkelijker om berichtjes te bedenken die aan dat doel bijdragen.
Heb je weloverwogen besloten op twitter te gaan, dan zijn dit een aantal mogelijkheden om over te twitteren.
1. Informatie over je producten
Als zakelijke twitteraar wil je natuurlijk uiteindelijk aandacht vragen voor je producten, in de hoop dat de lezers die gaan kopen. Dat is waar je bedrijf voor (en door) bestaat. Het is dus prima als je af en toe laat weten wat je te koop hebt. Dit kun je het best ophangen aan actualiteit (‘Het nieuwste spel voor de Xbox is binnen! Nog mooi op tijd voor Sinterklaas.’) of aan bijvoorbeeld je eigen enthousiasme (‘Mmmm wat ruikt het hier heerlijk. Er zijn net weer verse banketstaven uit de oven gekomen.’) Maar …
2. Reclame voor je aanbiedingen
… twitter is absoluut geen advertentierubriek! Daar zou immers niemand zich vrijwillig op abonneren (lees: niemand gaat jouw account volgen als je alleen je eigen belangen op het oog hebt). Om volgers te krijgen, moet je je berichten vooral voor je lezers aantrekkelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld door over kortingen en acties te schrijven. Dat blijft dicht bij je bedrijf-zijn, maar is ook interessant voor de lezer.
3. Tips vanuit je vakgebied
Om je volgers echt een plezier te doen, kun je tips vanuit je vakgebied twitteren. Zelf doe ik dat door dagelijks een tip te geven over zakelijk communiceren. Daarbij richt ik me op ondernemers voor wie het schrijven van bijvoorbeeld persberichten, jaarverslagen en nieuwsbrieven niet hun eigenlijke vakgebied is, maar die hier wel onvermijdelijk mee te maken hebben. Zo kan een bakker tips geven voor een luchtige oliebol, een fietsenmaker voor het plakken van een band en een notaris voor het opstellen van een testament.
4. Leuke weetjes en cijfers
Enthousiaste twittergebruikers zijn vaak gek op leuke weetjes en cijfers. Wissel je nuttige en serieuze berichten dus eens af met een grappige of luchtige statistiek die het liefst wel een link heeft met jouw branche. Bijvoorbeeld een modezaak die twittert: ‘Uit onderzoek blijkt dat 34% van de jongeren vindt dat hun ouders wel wat modeadvies kan gebruiken.’ Met een link naar het artikel dat je daarover hebt gelezen.
5. Foto’s
Ook foto’s zijn populair op twitter, vooral als ze mooi of juist heel grappig zijn. Kijk dus eens op die manier naar je zaak. Maakt iemand een blunder in het magazijn, maak eerst een foto en ruim dan pas de rommel op. Staat je bloemenzaak vol uitbundig bloeiende tulpen, dan kan dat een prachtig plaatje opleveren. Net als bij de ‘leuke weetjes’ hoef je het overigens niet allemaal zelf te bedenken. Het delen van andermans foto’s (en plaatjes en cartoon) is heel gebruikelijk (wel met bronvermelding).
6. Contact met klanten
Ten slotte zijn de sociale media bij uitstek tweerichtingsverkeer. Twitter is dus ook een mooi medium om contact te onderhouden met je klanten. Vraag ze naar hun mening, bedank ze als ze een berichtje van je hebben doorgestuurd naar hun eigen volgers en reageer snel en klantvriendelijk als ze op twitter een klacht over je bedrijf uiten.
Waarover twitter jij op je zakelijke account? Aanvullende tips kun je achterlaten in een reactie op dit artikel.
Ha Gerdien,
BeantwoordenVerwijderenMet veel plezier lees ik je blogs, dank voor mooie vakinhoudelijke update!
Groet Erik Kolkman
Bedankt voor je positieve reactie, Erik! Leuk om te horen!
BeantwoordenVerwijderen