dinsdag 6 januari 2015

Jaarverslag - tips en trends

Het online jaarverslag van NS over 2013.
2015 is begonnen. Dat betekent onder meer dat bedrijven en organisaties met hun jaarverslag over 2014 aan de slag gaan. Dat kan natuurlijk door een papieren boekwerk uit te geven, maar steeds vaker wordt het jaarverslag ook (alleen) online gepubliceerd.

De laatste jaren zie je steeds meer een verschuiving van het papieren jaarverslag naar een digitaal jaarverslag – een downloadbaar pdf – en inmiddels naar een online jaarverslag in de vorm van een interactieve website. Deze ontwikkeling brengt mee dat er meer en meer gebruik wordt gemaakt van korte filmpjes, infographics en pictogrammen om informatie kort en aantrekkelijk te presenteren. De lezer kan vanuit kleine brokjes informatie en plaatjes doorklikken naar meer informatie (tekst of filmpje), maar krijgt vanaf de startpagina vooral een eerste indruk.

Een mooi voorbeeld is het online jaarverslag van de NS over 2013: een vrolijke startpagina, een pagina 'in het kort' met een overzicht in kerncijfers met pictogrammen en het jaarverslag zelf als een nieuwspagina vormgegeven, waarbij je kunt kiezen welke artikelen jouw belangstelling hebben.

Onderzoek
Het bedrijf C&F Report heeft afgelopen jaar een groot aantal Nederlandse jaarverslagen over 2013 geanalyseerd en op basis daarvan een aantal trends benoemd en algemene adviezen geformuleerd. Lees hier de vijf artikelen die het bedrijf over het onderzoek publiceerde. Hieronder licht ik twee tips uit die voor veel bedrijven relevant zijn.

1. Informeren in een split second
"In een tijd waarin we het liefst communiceren in de vorm van een tweet of emoticon, willen stakeholders in een split second geïnformeerd worden over de kern van de boodschap in een jaar-, MVO- of transparantieverslag." Houd het verslag 'short and simple' en probeer de kern van het jaarverslag of een hoofdstuk bijvoorbeeld weer te geven in een infographic, snel interpreteerbare pictogrammen of een (animatie)filmpje van twee minuten.
Gebruik alleen langere stukken tekst voor onderwerpen die veel detailinformatie en diepgang bevatten, bijvoorbeeld het verslag van het bestuur, de financiële informatie met bijbehorende toelichting en een toelichting op beleid(skeuzes).

2. Structuur brengt de boodschap over
"Door middel van structuur biedt u stakeholders de mogelijkheid de voor hen relevante inhoud snel te vinden en – bij voldoende interesse – zich verder te verdiepen in de boodschap. (…) Structuurelementen zijn de inhoudsopgave, de opbouw van de inhoud (welk onderdeel van de verslaggeving hoort in welk hoofdstuk, hoe kan dubbele informatie worden voorkomen) en het gebruik van visuele structuurelementen zoals symbolen, kleurschema’s, kleurblokken, infographics enzovoort."

Conclusie
Stakeholders stellen een jaarverslag in hapklare brokken op prijs en door het verslag in de vorm van een website te gieten zijn er veel mogelijkheden voor alternatieve verslaglegging. Gebruik naast tekst ook foto's, grafieken, kerncijfers, icoontjes, citaten, infographics en filmpjes.

Lees over dit onderwerp ook:
Vier tips voor je jaarverslag
Nog vier tips voor je jaarverslag
10 ingrediënten voor je jaarverslag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten