Grafiek uit het rapport. |
Journalisten verwachten van een persbericht allereerst dat er nieuws in staat (77%). Daarnaast zijn ze op zoek naar ondersteunende feiten (70%), interessante invalshoeken voor hun verhaal (66%), bronnen die ze kunnen citeren (52%), achtergrondinformatie over het betreffende bedrijf (50%) en actuele onderwerpen die spelen in de branche waarover ze schrijven (49%).
Opvallend is de grote behoefte aan ondersteunend beeldmateriaal: meer dan de helft van de ondervraagde journalisten geeft aan dat het meesturen van beeldmateriaal de kans op publicatie vergroot. Tenminste, als het bericht in de eerste plaats wel actueel is. Het liefst ontvangen ze foto's (73%), grafieken (43%), infographics (32%) en video's (27%).
Journalisten ontvangen graag persberichten en nieuws via persbureaus, maar houden er niet van om nog eens nagebeld te worden. Ook via de sociale media willen ze een nieuwsbericht niet nog eens opgedrongen krijgen. 74% gebruikt kanalen als twitter (26%), LinkedIn (23%) en facebook (12%) wel om onderzoek te doen. Als journalisten meer willen weten over een bepaalde organisatie zoeken ze allereerst op de website het bedrijf (92%) en daarnaast vinden ze informatie op onder meer online newsrooms (77%), op de sociale media-accounts van bedrijven (42%) en via een woordvoerder (42%).
Het volledige (Engelstalige) onderzoeksrapport is hier te downloaden.
Maar wat kun je nu met deze gegevens? Lees hier een checklist voor jouw persbericht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten